Iστορία Γ΄Γυμνασίου. Σχέδιο μαθήματος. Ενότητα 21.


Το κρητικό ζήτημα…
Προσέχω:
→1821:Η επανάσταση στην Κρήτη καταπνίγηκε από τις δυνάμεις του ηγεμόνα της Αιγύπτου Μοχάμετ Άλι που κράτησε το νησί υπό τον έλεγχό του έως το 1840.
→1840:το νησί επανήλθε σε οθωμανική κατοχή.
→Τι ονομάζουμε κρητικό ζήτημα:
Οι προσπάθειες των Ελλήνων της Κρήτης ,των ελευθέρων Ελλήνων και του Ελληνικού κράτους για την ποθητή  ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα καθώς και η εμπλοκή της οθωμανικής αυτοκρατορίας και των μεγάλων δυνάμεων σε αυτές ονομάσθηκε Κρητικό ζήτημα.
→1866-1869: 1.Ξέσπασε η μεγάλη Κρητική επανάσταση η οποία και καταπνίγηκε.
                          2.Ιδιαίτερη στιγμή υπήρξε η ανατίναξη μιάς ομάδας επαναστατών στη μονή Αρκαδίου.
                         3.Ο σουλτάνος παραχώρησε τον Οργανικό νόμο ο οποίος ήταν κάτι σανν τοπικό σύνταγμα που προέβλεπε:
                                                    Α)πρόσληψη και χριστιανών υπαλλήλων στη διοίκηση.
                                                          Β)συμμετοχή και χριστιανών αντιπροσώπων στη Γενική διοίκηση
                                                    Γ)ισοτιμία τουρκικής και ελληνικής γλώσσας στα μεικτά δικαστήρια.

Ιστορία Γ΄Γυμνασίου.Ενότητα 20. Πληροφορίες για το Χαρίλαο Τρικούπη. Χαρίλαος Τρικούπης. Ο εκσυγχρονιστής που τόλμησε να μιλήσει κατά του βασιλιά και να φυλακιστεί. Άλλαξε την Ελλάδα, αλλά δεν απέφυγε την πτώχευση. Το άδοξο τέλος και ο μοναχικός θάνατος στις Κάννες...



Ο “μεγάλος εκσυγχρονιστής” Χαρίλαος Τρικούπης γεννήθηκε στις 11 Ιουλίου του 1832. Ο πατέρα του, Σπυρίδωνας, ήταν αρχηγός του Αγγλικού κόμματος στην Ελλάδα και αργότερα διορίστηκε πρέσβης στη Μεγάλη Βρετανία. Η μητέρα του, Αικατερίνη, καταγόταν από την οικογένεια των Μαυροκορδάτων. Ο Χαρίλαος μεγάλωσε μεταξύ Ελλάδας και Ευρώπης. Σπούδασε Νομική στην Αθήνα, ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Παρίσι και εργάστηκε για χρόνια στο Λονδίνο στο διπλωματικό σώμα, επικεφαλής του οποίου ήταν ο πατέρας του. Από τη ζωή του στην Αγγλία, ο Τρικούπης απέκτησε ορισμένα χαρακτηριστικά ξένα προς την ελληνική συμπεριφορά της εποχής του. Η “βρετανική φλεγματικότητα”, οι αποστάσεις από πρόσωπα και η εκλεπτυσμένη συμπεριφορά έγινε αιτία ώστε αργότερα οι αντίπαλοί του τον αποκαλούσαν κοροϊδευτικά “Μυλόρδο”. Όμως οι εμπειρίες του με το βρετανικό πολιτισμό και την ευρωπαϊκή πολιτική, τον έκαναν να βλέπει τη μεγάλη εικόνα και να οραματίζεται τον εκσυγχρονισμό της Ελλάδας. Το 1863 συμμετείχε ως διπλωμάτης στις διαπραγματεύσεις για την παραχώρηση των νησιών του Ιονίου από τη Μεγάλη Βρετανία στην Ελλάδα. Αμέσως ξεχώρισε για τις ικανότητές του. Δύο χρόνια αργότερα, σε ηλικία μόλις 33 ετών, εγκατέλειψε το διπλωματικό σώμα, επέστρεψε στην Ελλάδα και εκλέχτηκε βουλευτής Μεσολογγίου.... 

Λατινικά Γ΄Λυκείου. Χρονικές προτάσεις.


Α.Προτερόχρονο.
Α1.postquam,ubi,ut,simulac,cum(primum)+oριστική παρακειμένου ή υπερσυντελίκου (για το παρελθόν).
Α2. Cum +υποτακτική υπερσυντελίκου(ιστορικός ή διηγηματικός cum).

B.Υστερόχρονο.
Β1.antequam,priusquam,dum,donec,quoad+1.Oριστική(εάν μας ενδιαφέρει μόνον η χρονική σχέση).
2.Υποτακτική ενεστώρα ή παρατατικού (εκφράζεται και επιδίωξη ,προσδοκία όπως στις τελικές προτάσεις).
Β2.cum+οριστική παρακειμένου(αντίστροφος cum).
B3.χρονικός ή επαναληπτικός cum +oριστική μελλοντικού χρόνου.
Γ.Σύγχρονο.
Γ1..1παράλληλη διάρκεια,dum,quoad,quamdiu,cum+οριστική.
Γ1.2.συνεχιζόμενη πράξη που διακόπτεται από κάποια άλλη dum+oριστική ενεστώτα(πάντα).
Γ2.cum+υποτακτική παρατατικού(σύγχρονο στο παρελθόν)(ιστορικός και διηγηματικός cum).
Γ3.Χρονικός και επαναληπτικός cum +oριστική παροντικών χρόνων(ενεστώτος κ.λ.π).

Έκθεση Γ΄Λυκείου. Ως εκπρόσωπος της Βουλής των Εφήβων και σε σχετική αγόρευση υποστηρίζεις με επιχειρήματα την άποψή σου ότι θα πρέπει να καταργηθεί η θανατική ποινή.


Κυρίες/οι βουλευτές.
Θα μπορούσαμε να αρχίσουμε τη σχετική επιχειρηματολογία μας από τη θεολογική φαρέτρα που σίγουρα ο κάθε άνθρωπος διαθέτει.Σε κάθε κοσμογονία ο άνθρωπος λαμβάνει το θείο δώρο της ζωής από κάποια ανώτερη δύναμη.Άρα αυτή και μόνο μπορεί να του το αφαιρέσει.Αν θέλαμε να παραλλάξουμε τα λόγια του Ιησού «ο πρώτος αναμάρτητος το λίθο βαλέτω»θα λέγαμε «ο πρώτος αναμάρτητος ας  αφαιρέσει τη ζωή του διπλανού του».Σε κάθε περίπτωση η ζωή  είναι κάτι το άπειρο και πολυσχιδές το οποίο εξελίσσεται μόνο εάν μείνει όρθιο και ζωντανό αφ΄ενός να ωριμάσει αφ΄ετέρου μέσα από τη διαδικασία της παιδείας να μεταρρυθμισθεί και να προοδεύσει.Διορθώνοντας τα κακώς κείμενα και τα όποια φυσικά ελαττώματα και ελλείψεις.
Σε κάθε περίπτωση –για να παραλλάξουμε και τον Κλαούζεβιτς –η θανατική ποινή είναι η συνέχεια ενός ακήρυκτου πολέμου μέσα στην κοινωνία.Αυτό σε κάθε περίπτωση θα μπορούσε να αποτελέσει φιλοσοφικό επιχείρημα ενάντια στη θανατική ποινή.Ο άνθρωπος μέσα από αιώνες πολέμου και βιαίας επίλυσης των όποιων διαφορών κληρονόμησε στην κοινωνία λύσεις πολέμου.Σε καμμία περίπτωση δεν παρααβλέπουμε τις ξεχωριστές παθολογικές ανθρώπινες καταστάσεις οι οποίες ίσως είναι αδύνατο να ιατρευθούν και να εισαχθούν δημιουργικά στην κοινωνία.Όμως αυτές δεν είναι τόσες ώστε να νομιμοποιούν τη θανατική ποινή η οποία θα μπορούσε να είναι απλά μία εξαιρετική λύση για κάποιους με κάποια ξεεχωριστή κατά περίπτωση δικαστική απόφαση.Ο Σωκράτης στην Πολιτεία,Ο Αριστοτέλης  στα Ηθικά Νικομάχεια αλλά και στα Πολιτικά του αναφέρουν ότι πέρα από τους ανθρώπους οι οποίοι εκ φύσεως είναι αδύνατο να μορφωθούν όλοι οι άλλοι είναι δυνατόν να αποκτήσουν την πολιτική αρετή και να συμβάλουν στην οικοδόμηση μιάς κοινωνίας δικαίου,αρετών και αξιών.

Iστορία Γ΄Γυμνασίου. Φύλλο εργασίας. Ενότητα 19.


Από την 3η Σεπτεμβρίου 1843 έως την έξωση του Όθωνος (1862).
1.Η Εθνοσυνέλευση που συγκλήθηκε μετά το κίνημα του 1843 ψήφισε το 1844 ΣΥΝΤΑΓΜΑ με το οποίο πλέον θεσπίστηκε το πολίτευμα της συνταγματικής μοναρχίας.
Νομοθετική εξουσία                    Εκτελεστική εξουσία       Δικαστική εξουσία.
Βασιλιάς                                         Βασιλιάς                              Οι δικαστές διορίζονταν και
Γερουσία                                        υπουργοί                             παύονταν από τον βασιλέα.    
Βουλή
2.Η καθιέρωση των κοινοβουλευτικών θεσμών απετέλεσε θετική εξέλιξη(συνδυάζω με όσα άκουσα για τις επιδιώξεις του διαφωτισμού)διότι η πολιτειακή εξουσία μοιράσθηκε σε τρία μέρη(αν και οι υπερεξουσίες του Βασιλέως νόθευαν τον δημοκρατικό χαρακτήρα του πολιτεύματος(προκειμένου  να κυβερνά διά των αντιπροσώπων του ο ΅Ελληνικός λαός).
3.Τι ονομάζουμε Μεγάλη Ιδέα: Η θέση σύμφωνα με την οποία για να αναπτυχθεί η χώρα θα πρέπει πρώτα να διευρυνθούν τα Ελληνικά σύνορα ώστε να περιβάλουν περιοχές με ελληνικούς πληθυσμούς που βρίσονταν υπό ξένη-οθωμανική στην περίπτωσή μας –κυριαρχία.
Ποιος την χρησιμοποίησε για πρώτη φορά:Ο Ίωάννης Κωλέττης.

Ασκήσεις.
1.Συμπληρώνω τα κενά στις παρακάτω προτάσεις:

Λατινικά Γ΄Λυκείου. Αιτιολογικές προτάσεις.


Εισάγονται
Εκφέρονται
Αντί αιτιολογικής πρότασης(αλλοιώς η αιτία)
Quod
Quia
Quoniam(quando)
Cum(+υποτακτική αιτιολογία
Ως αποτέλεσμα υποκειμενικής διεργασίας.
Οριστική(αιτιολογία πραγματική αντικειμενικά αποδεκτή)
Υποτακτική(ακολουθία χρόνων,αιτιολογία υποκειμενική ,υποθετική.
1.αιτιολογική πρόταση
2.αναφορικοαιτιολογική πρόταση
3.αιτιολογική μετοχή
4.αφαιρετική της αιτίας
5.εμπρόθετος προσδιορισμός της αιτίας(propter,ob κ.λ.π).
Π.χ.
Οvidius miseriae deplorabat ,quod injuste(αδικία) exulabat.(αιτιολογική πρόταση με οριστική για τους γνωστούς λόγους ).
Ovidius miseriae deplorabat ,quod injuste exularet(αιτιολογική πρόταση με υποτακτική για τους γνωστούς λόγους)
Οvidius miseriae deplorabat ,qui injuste exulabat(αναφορικοαιιολογική πρόταση).
Ovidius injuste exulans miseriae deplorabat.
Ovidius injuste exilio(από το ρήμα εξάγω το ουσιαστικό και το μετατρέπω σε αφαιρετική της αιτίας)miseriae deplorabat(αφαιρετική της αιτίας).
Ovidius propter injuste exilium miseriae deplorabat(εμπρόθετος προσδιορισμός της αιτίας).

Θέμα έκθεσης Γ΄Λυκείου. Ως εκπρόσωπος σωματείου εργαζομένων συμμετέχεις σε ημερίδα όπου αναπτύσσεις την εισήγησή σου με τίτλο: «είναι δυνατή η μείωση του εργάσιμου χρόνου;».


Μία από τις σημαντικότερες προτάσεις σήμερα για τον περιορισμό της ανεργίας είναι η μεείωση του εργάσιμου χρόνου. Το κύριο επιχείρημα :κατανομή της διαθέσιμης εργασίας σε μεγαλύτερο αριθμό έστω με θυσία  μέρους του εισοδήματος .Μπορούμε να το διαβάσουμε και ως ανακατανομή του διαθέσιμου εισοδήματος ανάμεσα σε απασχολούμενους και άνέργους.Αλλά ας μην εστιάσουμε σε αυτό το σημείο τη συζήτησή μας.Οι μακροπρόθεσμες συνέπειες υπερβαίνουν τις βραχυπρόθεσμες προθέσεις.
Οι αλλαγές στην αντίληψη και στην κατανομή του χρόνου αποτέλεσαν ιστορικά μία από τις μεγάλες  και μακροχρόνιες επαναστάσεις στον τρόπο ζωής στις οποίες ελέχιστη προσοχή έχει δοθεί.Ο χρόνος μετασχηματίσθηκε μέσα από πολλές αλληλένδετες διαδικασίες κατά τη μετάβαση από την προβιομηχανική στη βιομηχανική εποχή και κατά τη διάρκεια της τελευταίας.Πρώτα-πρώτα ο χρόνος ομοιογενοποιήθηκε και έγινε μετρήσιμος.Τυποποιήθηκε ο διαχωρισμός της εργασίας.Η μακρά διάρκεια της εργασίας με πολλές θρησκευτικές αργίες ,εξάρτηση από το ηλιοστάσιο και μεσημεριανές διακοπές μεταμορφώθηκε σε μικρότερο συμπαγή χρόνο εργασίας και με  τακτό ρυθμό  αργιών  αλλά με εντατικότερη και πιο αποτελεσματική χρήση δυνάμεων.Προϋπόθεση ήταν η ομαλοποίηση της λειτουργίας της αγοράς.Η σχετική αυτονόμηση της παραγωγής από την κατανάλωση και η επιβολή των επιλογών της στην αγορά και στην πελατεία,η  εκμηχάνιση των επιχειρήσεων και η ανάπτυξη εργασιακών διαδικασιών προσαρμοσμένων στις νέες δυνατότητες και ανάγκες της τεχνολογίας ,τέλος η εσωτερίκευση της εργασιακής πειθαρχίας ,πρόκειται για αλλαγές που διαμόρφωσαν το καθημερινό προσωπο της σύγχρονης κοινωνίας.