Iστορία Γ΄Γυμνασίου. Φύλλο εργασιών και ασκήσεων στην ενότητα 8 του σχολικού βιβλίου(σελ.30-32).



Ασκήσεις.
1.Ποιός ήταν ο ρόλος του Αλή πασά στο ξεκίνημα και στην εξέλιξη της Ελληνικής επανάστασης;

2.Συμπληρώνω τα παρακάτω ονόματα:
Θεόδωρος
Γεώργιος
Οδυσσέας
Μάρκος
Λασκαρίνα
Μαντώ.

3.Να χαρακτηρίσεις τις παρακάτω προτάσεις Σωστές(Σ) ή Λανθασμένες(Λ).

Α.Ο Ιμπραήμ αποβιβάσθηκε στην Πελοπόννησο επικεφαλής ενός όχι καλά οργανωμένου στρατού.

Β.Η Ηρωϊκή προσπάθεια του Παπαφλέσσα να σταματήσει τον Ιμπραήμ είχε αποτέλεσμα.

Αρχαία Ελληνικά Γ΄Λυκείου ,θεωρητική κατεύθυνση. Ηθικά Νικομάχεια,Ενότητα 1η. Ερμηνευτικά σχόλια.


Εξ΄έθους: ότι το ήθος(=χαρακτήρας)δεν είναι απλώς συναρτημένο προς το έθος(=τον εθισμό,τη συνήθεια,την άσκηση σε έναν συγκεκριμένο τρόπο συμπεριφοράς)αλλά ότι εξαρτάται σε απόλυτο βαθμό από αυτό,ήταν μία βαθύτατη πίστη του Αριστοτέλη.
Ουδεμία εγγίγνεται:Στους στίχους χ 347-348 της Οδύσσειας μιλάει ο αοιδός Φήμιος.Είναι η πιο άγρια στιγμή της μνηστηροφονίας και ο Φήμιος πεσμένος στα γόνατα του Οδυσσέα τον παρακαλεί να μην σκοτώσει τον «τραγουδάρη που θνητούς και αθανάτους με το τραγούδι ευφραίνει».Είχε πράγματι πολλές φορές τραγουδήσει για την ευχαρίστηση των μνηστήρων όμως –μάρτυράς του ο Τηλέμαχος-αυτό είχε γίνει όλες τις φορές χωρίς τη θέλησή του-και αμέσως προσθέτει: «μόνος μου τα΄μαθα ,μού φύσηξε λογής λογής τραγούδια κάποιος θεός στα φρένα».Σε μία εποχή που η λέξη αρετή σήμαινε ακόμη την κάθε ικανότητα του ατόμου μία φράση σαν αυτή του Φημίου δήλωνε ολοκάθαρα την παλαιά Ελληνική αντίληψη πώς αν ο τεχνίτης έχει μία συγκεκριμένη δεξιότητα αυτή βέβαια τη χρωστάει και στη μάθηση τη χρωστάει όμως και στη χάρη στη δωρεά δηλαδή κάποιας θεότητος.
Οίον ο λίθος: Δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε πώς κανένας άλλος φιλόσοφος δεν έκανε τα απλά δεδομένα της εμπειρίας ,τα απλά δηλαδή δεδομένα της καθημερινής ζωής ,αφετηρία για τη σκέψη του στο βαθμό που το έκανε ο Αριστοτέλης.Σωστά ειπώθηκε ότι η φιλοσοφία του περί τέλους π.χ είναι στην πραγματικότητα  θεμελιωμένη επάνω στο εμπειρικό δεδομένο ότι από ένα βελανίδι γεννάται μία βελανιδιά ή ότι η «πολιτική του θεωρία αναπτύχθηκε επάνω στους διαλογισμούς του σχετικά με τη ζωή μέσα στα πλαίσια ενός νοικοκυριού..

Λατινικά: Τροπή μετοχής σε πρόταση σε όλα τα κείμενα.

κεφ.17: Nonnuli adducti=(αιτιολογική μετοχή).
             Τροπή: nonnuli,quod adducti erant.

κεφ.18: mugitus auditus(=επιθετική μετοχή).
             Τροπή: mugitus qui auditus est.

κεφ.19: Catilina,proelio victus(=xρονική μετοχή).
              Τροπή: Catilina cum proelio victus esset.

κεφ.20:  Claudius exclusus (=χρονική μετοχή).
              Tροπή: Claudius cum exlusus esset.

Νεοελληνική γλώσσα Β΄Γυμνασίου. Θέμα προς ανάπτυξη:Η εργαζόμενη γυναίκα.


Παράγραφος 1η:
Προχωρώ από μία γενική έννοια προς ειδικές επισημάνσεις:(παραγωγικός συλλογισμός):
Η εργασία αποτελεί χαρά και δημιουργικότητα για τους ανθρώπους.Μέσα από την εργασία οι άνθρωποι αποδεικνύουν τη μόρφωσή τους,τα ταλέντα τους,τις κλίσεις τους,τη χαρά της προσφοράς στον εαυτό τους και στους συνανθρώπους τους.Αυτό ισχύει και για τους άνδρες και για τις γυναίκες.Αναμφίβολα και ο άνδρας και η γυναίκα μπορούν να προσφέρουν μέσα από την εργασία ,στηρίζοντας την οικογένεια,συνεισφέροντας στην οικονομία του τόπου τους,δημιουργώντας συνθήκες εθνικής και κοινωνικής ανάπτυξης.
Λαμβάνω υπ΄όψιν ιστορικές παραμέτρους .
Μετά τη βιομηχανική επανάσταση ως γνωστόν οι άνθρωποι συγκεντρώθηκαν στις πόλεις,τα εργοστάσια έγιναν εστίες παραγωγής πλούτου.Αν και η γυναίκα ανέκαθεν εργάζεται σε εργασίες αφανείς που δεν αμείβονται(οι περίφημες δουλειές του σπιτιού)μετά την αστικοποίηση(τη βιομηχανική συγκέντρωση των ανθρώπων στις πόλεις)κρίθηκε αναγκαίο η αμειβομένη εργασία της.Η γυναίκα πλέον βγήκε από το σπίτι,τα εργοστάσια και οι δουλειές της πόλης ήθελαν εργατικά χέρια,σταμάτησαν πλέον να υπάρχουν τα στερεότυπα ανάμεσα στη γυναίκα-νοικοκυρά και στον άνδρα που εργάζεται και φέρει τα απαραίτητα στο σπίτι.Ειδικότερα η φιλοσοφία του διαφωτισμού με την εμπειρική τροπή που έδωσε σε όλα τα πράγματα κατέδειξει ότι όλα γίνονται όπως θέλει και επιθυμεί το ανθρώπινο μυαλό.Ο άνθρωπος δημιούργησε μία κοινωνία της πόλης,όπου όλα είναι συγκεντρωμένα στις πόλεις,από τα εργοστάσια έως τους χώρους δουλειάς έως τους χώρους αναψυχής,τις βιβλιοθήκες τα σχολεία όλα όσα επιθυμεί ο άνθρωπος.Όποιος εργάζεται μπορεί να ζήσει και να επιβιώσει στις πόλεις.Σιγά-σιγά η εργασία έγινε τρόπος επιβίωσης και συγκέντρωσης χρημάτων προς κατανάλωση,μπροστά σε αυτές τις αλλαγές και ο άνδρας και η γυναίκα εργάζονται διότι διαφορετικά θα υπάρξει πρόβλημα επιβίωσης(απομακρύνθηκαν από τη φύση,η ζωή στις πόλεις υπάρχει μόνο σε σχέση με τα χρήματα και τους μισθούς.Η εργασία πλέον δεν είναι μόνο ανάδειξη δεξιοτήτων αλλά και απόκτηση όλων  των υλικών αγαθών που επιφυλάσσουν μία ευτυχισμένη ζωή(όπως εννοούμε αυτή σήμερα).

Ιστορία Γ΄Γυμνασίου. Σχέδιο μαθήματος. Ενότητα 7η.Η φιλική εταιρεία και η κήρυξη της Ελληνικής επανάστασης στις παραδουνάβιες ηγεμονίες.


1.Ορισμός:Η Φιλική εταιρεία ήταν μία μυστική οργάνωση που δημιουργήθηκε το 1814 στην Οδησσό της Ρωσίας με σκοπό την προετοιμασία του ενόπλου αγώνος των Ελλήνων για ανεξαρτησία.
2.Διφορές από άλλες οργανώσεις:Κάποιες άλλες οργανώσεις που είχαν δημιουργηθεί (η εταιρεία των Φιλομούσων)σκοπό είχαν πρωταρχικώς την απόκτηση παιδείας εκ μέρους των υποδούλων Ελλήνων.
3.Ποιοί ίδρυσαν τη Φιλική εταιρεία;1.Νικόλαος Σκουφάς.
                                                                   2.Αθανάσιος Τσακάλωφ.
                                                                   3.Εμμανουήλ Ξάνθος.
                                                                   4.Παναγιώτης Αναγνωστόπουλος.
4.Ποιές ήταν οι δυσκολίες που είχαν να αντιμετωπίσουν οι Φιλικοί;1.Θα έπρεπε να δράσουν με μεγάλη οργανωτική ευελιξία καθότι ο Ελληνισμός ήταν διεσπαρμένος σε διάφορα μέρη των Βαλκανίων και της ευρώπης.
                                                                                         2.Δεν θα έπρεπε να γίνουν αντιληπτοί από τους οθωμανούς και από τις ευρωπαϊκές απολυταρχίες.
                                                                                 3.Θα έπρεπε να νικήσουν τους ενδοιασμούς όλων εκείνων των Ελλήνων που προηγουμένως είχαν δεί να αποτυγχάνουν επαναστατικά άλλα κινήματα και να καταπνίγονται στο αίμα.
                                                                    4.Θα έπρεπε να κινητοποιήσουν όλους εκείνους τους Έλληνες οι οποίοι αν και μπορούσαν να συνεισφέρουν στον Εθνικό αγώνα δίσταζαν είτε γιατι δεν πίστευαν στην έκβαση του αγώνα είτε γιατί φοβούνταν.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ: Οι Έλληνες είχαν πλέον ωριμάσει ,η οθωμανική αυτοκρατορία είχε διαβρωθεί από τα μηνύματα του γαλλικού και νεοελληνικού διαφωτισμού.

Ασκήσεις.(σχολικό βιβλίο σελ.28).

Έκφραση-Έκθεση Γ΄Λυκείου. Η Θεωρία περί του δοκιμίου.



Γενικές παρατηρήσεις.
1.Το  δοκίμιο αποτελεί διαλεκτικό τρόπο γραφής και ασχολείται με θέματα:
Α.κοινωνικά
Β.φιλοσοφικά
Γ.ηθικά
Δ.θέματα αισθητικής
.
Σκοπός.
Οξύνει την κρίση των μαθητών και τους ασκεί στην παραγωγή του λόγου.
Χαρακτηριστικά δοκιμίου:
1.Καλλιεργημένο ύφος
2.Προηγμένο λεξιλόγιο
3.Ποικιλία μορφών

Λατινικών σχεδιάγραμμα συνέχεια…. Υποκείμενο του απαρεμφάτου:



1.Ετεροπροσωπεία:
Το ειδικό απαρέμφατο όταν εξαρτάται από το ενεργητικό ή αποθετικό ρήμα  παίρνει το υποκείμενό του σε αιτιατική(ετεροπροσωπεία).

2.Ταυτοπροσωπεία.
Το υποκείμενο του ειδικού απαρεμφάτου που εξαρτάται από  λεκτικό  ή δοξαστικό ρήμα  παθητικής φωνής σε περίπτωση ταυτοπροσωπείας τοποθετείται κανονικά σε πτώση ονομαστική και είναι φυσικά το ίδιο με αυτό του ρήματος.

Ιστορικό απαρέμφατο:

Στις διηγήσεις και περιγραφές συναισθημάτων που έγιναν με γοργότητα και ζωηρότητα έχουμε απαρέμφατο σε ενεστώτα αντί της οριστικής του παρατατικού.Το υποκείμενο του ιστορικού απαρεμφάτου μπαίνει σε πτώση ονομαστική.

Περί μετοχής.

Είδη μετοχής:

α)Επιθετική ή αναφορική μετοχή.
Λόγω του γεγονότος ότι η Λατινική γλώσσα δε διαθέτει άρθρο η χρήση αυτής της μετοχής είναι  περιορισμένη.

β)Κατηγορηματική μετοχή:

Ιστορία Γ΄Γυμνασίου. Επαναληπτικές ασκήσεις στο 2ο κεφάλαιο.



1.Ποιός οικονομικός μετασχηματισμός στη διάρκεια του 18ου αι.βοήθησε την Εθνική Ελληνική αφύπνιση;

2.(σελ.23).Χαρακτηρίζω την παρακάτω πρόταση ως Σωστή(Σ) ή Λάθος(Λ) και δικαιολογώ την απάντησή μου:

«Η ορθόδοξη εκκλησία ,που αναγνωριζόταν από την οθωμανική διοίκηση ως η ηγεσία όλων των υποδούλων χριστιανών ,δεν εναντιωνόταν στη διάδοση των διαφωτιστικών ιδεών».

3.Με ποιες τάξεις εκφράσθηκε ο κοινωνικός μετασχηματισμός στην Ελληνική κοινωνία κατά τη διάρκεια του 18ου αι;

4.Αντιστοιχίζω τις παρακάτω στήλες:

Έκφραση-έκθεση Γ΄Λυκείου. Πώς χειριζόμαστε τις ερωτήσεις γύρω από την πειθώ στον δικανικό λόγο;


1.Προσπαθούμε να διαπιστώσουμε το γενικότερο ιδεολογικό πλαίσιο του συγγραφέα και την όλη επιχειρηματολογία που εντάσσεται σε αυτό το ιδεολογικό πλαίσιο.Π.χ ο ρήτορας προσπαθεί να υπερασπισθεί την ελευθερία της σκέψης διότι αυτή είναι η βάση επάνω στην οποία στηρίζεται ο ανθρωπισμός και η ανθρώπινη πολιτιστική εξέλιξη.Η  όποια κριτική ασκείται σε θέματα που αντιβαίνουν στην ελευθερία της σκέψης σκοπεύει ακριβώς στο να δείξει ότι αυτό το οποίο περιορίζει την ελευθερία της σκέψης είναι μεμπτό και απορριπτέο από τον πολιτισμένο άνθρωπο.Μπορούμε να αναφέρουμε ότι οι συνήγοροι στο κείμενο προσπαθούν να υπερασπισθούν τους κατηγορούμενους διότι στο πρόσωπό τους υπερασπίζονται την ελευθερία και την εξέλιξη του λόγου.
Εάν στο κείμενο υπάρχει αναλογία τότε προσπαθούμε να την χαρακτηρίσουμε ως κυριολεκτική ή μη.Στην αναλογία δηλαδή ότι ο νόμος είναι σαν τον ιστό της αράχνης ο οποίος πιάνει τους αδυνάμους αλλά αφήνει τους ισχυρούς καταλαβαίνουμε ότι η αναλογία είναι μεταφορική και απλά θέλει να δείξει ότι κάποιοι άνθρωποι καταφέρνουν  και τοποθετούν εαυτούς υπεράνω του νόμου.
Πρότυπη απάντηση σε συλλογισμό γύρω από το δικανικό λόγο εάν  μας ζητήσουν να τον κρίνουμε:

Διαγώνισμα Λατινικών .10-17



Α.Κείμενα.
Post Actiacum bellum Cassius Parmensis ,qui fuerat  in exercitu M.Antonii ,confugit Athenas.Ibi vix dederat sollicitum animum somno,cum repente horreda species apparuit ei.Existimavit hominem ingentis magnitudinis et squalida facie ,similem effigiei mortui,venire ad se.Simul Cassius aspexit quem(=eum),concepit timorem et cupivit audire nomen eius.

Cum civitas gerit bellum magistratus creantur cum potestate vitae necisque.Desiliunt ex equis saepe equestribus proeliis ac proeliantur pedibus.Usus ephippiorum habetur turpis et iners res.Non sinunt vinum importari a mercatoribus ad se,quod homines remollescunt  atque effeminantur ea re ,ut arbitrantur.

Β.Ασκήσεις.

Ιστορία Γ΄Γυμνασίου. Ο Ελληνισμός από τα μέσα του 18ου αι.έως τις αρχές του 19ου αι.


1ον Παράθεμα.
Σύμφωνα και με τις δικές σου γνώσεις,με όσα λέγονται στο σχολικό βιβλίο αλλά και στο παρακάτω παράθεμα ,γιατί πιστεύετε ότι η ανάπτυξη του εμπορίου ήταν σημαντικός παράγοντας για την έναρξη και την τελική επιτυχία της Ελληνικής Επανάστασης του 1821;
«Γενικά κατά  την περίοδο 1770-1821 οι οικονομικές σχέσεις στον ελληνικό χώρο και στο χώρο του ελληνισμού γενικότερα άλλαξαν και μορφή και χαρακτήρα.Με κυριότερη νέα πραγματικότητα τη γενίκευση των εμπορευματικών σχέσεων και τη διαμόρφωση καπιταλιστικής αγοράς.Μπορούμε να μιλήσουμε για ανάπτυξη με κυριαρχία της λογικής του εμπορίου ερήμην του οθωμανικού κράτους.Η απουσία ανάλογης κρατικής πολιτικής και η κίνηση των οικονομικών λογικών του οθωμανικού κράτους σε φεουδαρχικά πλαίσια δεν επέτρεψε στην ανάπτυξη να αγκαλιάσει ισοδύναμα όλους τους τομείς της οικονομίας ,εμπόδισε την ανάπτυξη και απελευθέρωση καπιταλιστικών μηχανισμών στην αγροτική οικονομία και απέκλεισε την ομαλή έξοδο των υπερανεπτυγμένων ελληνικών δραστηριοτήτων του εμπορίου και της ναυτιλίας από την κρίση της δευτέρας δεκαετίας του 19ου αι.».
Β.Κρεμμυδάς  «Η οικονομία των Ελλήνων ,πενήντα κρίσιμα χρόνια ,1770-1821»Ιστορία του Νέου Ελληνισμού,Ελληνικά γράμματα ,Αθήνα,2003,τόμος 1ος,σ.304.